Leerlingenzorg

 

Volgen van de ontwikkeling van alle kinderen

Wij volgen de onwikkeling van alle kinderen met het ontwikkelingsvolgmodel van Memelink. Hierin wordt voor groep 1 t/m 3 op alle ontwikkelingsgebieden bijgehouden hoe de kinderen zich ontwikkelen. Voor de groepen 4 t/m 8 gebruiken wij momenteel delen van dit systeem. Voor de schoolvakken gebruiken wij het Cito-leerlingvolgsysteem. Wij volgen hiermee de ontwikkeling van de kinderen op het gebied van lezen, spelling en rekenen. In de groepen 7 en 8 nemen wij respectievelijk de entree- en eindtoets van het Cito af, die ons helpen bij het geven van een goed schooladvies voor het vervolgonderwijs. De gegevens van de volgsystemen worden systematisch besproken op schoolniveau en in de leerlingbesprekingen tussen stamgroepleiding en interne begeleiders. In de dagelijkse observatie door de stamgroepleiding én door de systematische analyse van gegevens op schoolniveau, worden kinderen die extra hulp nodig hebben gesignaleerd. 

 

Extra zorg

projectafsluiting20februari20200820007Leerlingen die extra zorg nodig hebben, helpen wij zoveel mogelijk in de stamgroepen. De stamgroepleid(st)er is degene die de extra zorg geeft en/of coördineert. De stamgroepleiding kan de hulp inschakelen van de intern begeleiders. Deze hulp kan bestaan uit het verder analyseren van het probleem en het mede opstellen van een handelingsplan. De intern begeleider kan de leerkracht bij de uitvoering van dit handelingsplan begeleiden. In incidentele gevallen wordt remedial teaching gegeven. Wij doen dit alleen als een oplossing in de stamgroep niet mogelijk of niet effectief genoeg is. Soms is het nodig dat hulp van buiten wordt ingeroepen om ons te adviseren bij de zorg voor individuele leerlingen.