De kern van het onderwijs

 

Basisactiviteiten

De kern van ons onderwijs bestaat uit de vier activiteiten: gesprek, spel, werk en viering.

Daarnaast neemt Wereldoriëntatie een centrale plaats in in ons onderwijs.
 

 

Gesprek praathuis20juli20200720003_
De kring is een belangrijke werkvorm in het Jenaplanonderwijs. Op basis van gelijkwaardigheid gaan de kinderen en de stamgroepleid(st)er meerdere keren per dag met elkaar in gesprek. Zowel de kinderen als de stamgroepleid(st)er dragen hierbij gespreksonderwerpen aan. Vaak zijn dit onderwerpen die te maken hebben met de omgang met elkaar en met het reilen en zeilen van de groep. De kring is bij uitstek de plek waar kinderen naar elkaar leren luisteren, leren om hun gevoelens onder woorden te brengen en samen oplossingen leren zoeken voor kleine en grote vraagstukken. De dag start in de kring met de dagopening of. De stamgroepleid(st)er opent de dag met de kinderen, bespreekt zaken die hen bezig houden en het programma van de dag. Gedurende dag volgen nog één of meerdere kringen. Regelmatig terugkerende kringen zijn: 
- Vertelkring 
- Lees-/boekenkring 
- Observatiekring 
- Kranten-/actualiteitenkring (midden- en bovenbouw) 
- Verslag-/Hobbykring (midden- en bovenbouw) 
- Evaluatiekring 

Spel 
Door middel van spel komen wij tegemoet aan de behoefte van kinderen om veel te bewegen. Dit gebeurt tijdens de bewegingslessen: dagelijks in het speellokaal en/of buiten op het kleuterplein in de onderbouw en wekelijks tijdens de gymles in midden- en bovenbouw. Dit wordt aangevuld met bewegingsspellen en expressie-activiteiten in de stamgroepen en vrij spel buiten. De kinderen van groep 4 gaan gedurende een aantal maanden wekelijks zwemmen. 

Werk 
zump20200720054Kinderen werken gedurende de dag een periode zelfstandig aan de hand van een taak. Gedurende de acht jaren op de Regenboog leren zij hun werk zelfstandig te plannen, uit te voeren en soms ook na te kijken. In de onderbouw kiezen en plannen de kinderen samen met de stamgroepleid(st)er hun taak d.m.v. een planbord. In de midden- en bovenbouw werken de kinderen aan een weektaak tijdens het blokuur. Afhankelijk van het werk dat zij doen, kiezen de kinderen of zij dit alleen of samen doen. Een deel van de weektaak kan uit door kinderen zelf gekozen activiteiten bestaan. 

Viering 
Het nadrukkelijk vieren van wat we beleven is heel belangrijk in onze school. Dit doen we in de stamgroep, met meerdere stamgroepen, met de hele school en bij voorkeur samen met ouders. 
Voorbeelden van vieringen op 't Praathuis: 
- de verjaardagskring 
- de weeksluiting 
- projectopeningen- en afsluitingen 
- het jaarlijkse schoolfeest 
- het afscheid van de stamgroep 
- de bouwwisseling (komst in de nieuwe stamgroep) 
- de feesten (bv. Sinterklaas, Kerst, Suikerfeest, Lentefeest, etc.) 

 

Wereldoriëntatie

p9051151In het Jenaplanonderwijs neemt oriëntatie op mens en wereld een centrale plaats in. Elk jaar hebben wij twee 'grote' projecten, waar we met de hele school aan werken. Deze projecten kennen een cyclus van drie jaar. Dit betekent dat na drie jaar hetzelfde project, op een hoger niveau en met een andere invulling, weer terug komt. Binnen deze hoofdprojecten werken de verschillende bouwen thema's uit die allen raken aan het hoofdthema. Een voorbeeld: in het schooljaar 2007-2008 is één van de schoolprojecten 'Maken en gebruiken'. In de onderbouw wordt dit o.a. uitgewerkt in de schoenen- en in de klokkenwinkel (themahoeken). In de middenbouw staat afval en hergebruik centraal. De bovenbouw wordt het thema paddenstoelen uitgewerkt. Bij het vaststellen van de thema's wordt gezorgd dat verschillende invalshoeken, de natuur, de tijd, de ruimte, etc., aan de orde komen. Wij koppelen zoveel mogelijk leerstof te aan de wereldoriëntatie thema's. Taal-, lees- en schrijfopdrachten gaan, als 't even kan, over het onderwerp dat aan de orde is. Ook crealessen moeten zoveel mogelijk passen binnen het thema dat aan de orde is. Op deze manier proberen wij de lessen voor kinderen zoveel mogelijk betekenis te geven. Omdat wij kinderen willen laten ontdekken en ervaren, gaan we er veel op uit. Ook proberen we de wereld van buiten naar binnen te halen. Bijvoorbeeld: bij het project over paddenstoelen hoort een bezoek aan een champignonnenkwekerij en bekijken we allemaal zelf in de klas, in onze eigen tafelgroep, hoe een paddenstoel haar sporen achterlaat. We lezen, schrijven, knutselen en tekenen er vervolgens over. 



Lees meer: https://de-regenboog.webnode.nl/de-kern-van-het-onderwijs/