Specifieke informatie over het onderwijs

 

Groeperingsvormen

Om kinderen de gelegenheid te bieden te leren van elkaar en verantwoordelijkheid te dragen voor elkaar, werken wij op onze school in verschillende groeperingsvormen.

 

De stamgroep 

De basisvorm is de stamgroep waar kinderen van verschillende leerjaren met elkaar werken en spelen. De Regenboog werkt met heterogene groepen van 3 leerjaren, waardoor alle kinderen een keertje de jongste, de middelste en de oudste zijn. Aan het einde van een schooljaar vindt doorstroming plaats: de oudste kinderen verlaten de stamgroep en nieuwe kinderen komen erbij. De nieuwe kinderen worden door de oudere kinderen en de stamgroepleid(st)er samen opgevangen en ingewijd in de gewoonten van de stamgroep. Bij de verdeling van de nieuwe kinderen over de stamgroepen kijken wij goed naar wat de kinderen in hun ontwikkeling nodig hebben en waar zij sociaal gezien het beste passen. 

 

De tafelgroep 

In de stamgroep werken de kinderen in tafelgroepjes. De tafelgroep laat een afspiegeling van de leeftijdsgroepen van de stamgroep zien. 

 

De niveaugroep

Als dit nodig is groeperen wij kinderen naar niveau. Zo krijgen kinderen bijvoorbeeld reken- en spellingsinstructie op het niveau van het desbetreffende leerjaar. Zij 'verhuizen' om deze redenen op sommige momenten gedurende de dag naar een andere stamgoepleid(st)er en/of naar een andere ruimte in school. 

Op dit moment werken wij met de volgende niveaugroepen: 
- aanvankelijk lezen in groep 3: instructie in De Vlindertuin 
- rekenen in de midden- en bovenbouw 
- spelling in de bovenbouw