Visie
Waar staat "de Regenboog" voor?
Wij zijn een Christelijke Jenaplan basisschool. Wij zijn een zinzoekende school. Onze inspiratiebron is de Bijbel en van daaruit ontstaat de oriëntatie op de natuur en de mens. Wij doen ons best om in de acht jaren dat de kinderen bij ons zijn, waarden en normen mee te geven. In duidelijke taal kun je zeggen: wij proberen het goede voorbeeld te geven. Een deel van de ouders van de Regenboog kiest voor onze school om hun kind een stuk geloofsopvoeding mee
te geven. Een ander deel van de ouders wil hun kind de cultuur van de Bijbel niet onthouden. Ook kennen we ouders die zeggen: ”Baat het niet, het schaadt ook niet”. Voor alle genoemde groepen is er plaats bij ons. Op het gebied van de geloofsopvoeding kunnen wij, de leerkrachten, niet mild
genoeg zijn. Identiteit kan vaak niet onder woorden worden gebracht. Het is een gevoel. Het is sfeerbepalend. Identiteit bepaalt de manier van omgaan met elkaar. Het is een onderdeel van de hele schoolcultuur.
De school wil een organisatie zijn:
- waarin de leerkrachten werken vanuit de liefde voor het kind,
- waarin het team vanuit haar deskundigheid zorgt voor een goede sfeer,
- waar kinderen mogen zijn zoals ze zijn, geaccepteerd binnen hun eigen ontwikkelingen en zonder vooringenomenheid,
- die de ontwikkeling van het kind als totale persoon erkent en die daarop wil aansluiten,
- die zorgt voor een sfeer van orde, rust en duidelijkheid,
- die adaptief onderwijs geeft waarin voor zorgleerlingen gezorgd wordt en sociaal- emotionele ontwikkelingen een belangrijke plaats inneemt,
- waarin leerkrachten kwalitatief goed communiceren over onderwijs en opvoeding en men de bereidheid heeft van elkaar te lere
Deze doelen stellen eisen aan het klimaat op school. De school probeert dat klimaat zo goed mogelijk te laten zijn door:
- de klaslokalen kindervriendelijk in te richten,
- aandacht te hebben voor persoonlijke problemen en vreugde van kinderen,
- waar mogelijk kinderen samen probleemoplossend bezig te laten zijn,
- een ritmische afwisseling van gesprek, spel, werk en viering.
De rol van de leerkracht in het bereik van het bovenstaande zal in de hogere jaren vooral een begeleidende rol zijn. In de lagere leerjaren ligt het accent meer op leiden en aanleren.